Aktivnost: Multilateralno školsko partnerstvo
Ime projekta: The Games of Protein
Države partneri: Njemaèka, Austrija, Èeška, Slovaèka, Maðarska, Španjolska, Litva, Latvija, Francuska, Hrvatska
Trajanje projekta: Od 1. kolovoza 2010. do 31. srpnja 2012. godine
Prijavitelj: II.gimnazija Osijek
II. gimnazija Osijek je zajedno s 10 škola iz raznih država Europske unije sudjelovala u dvogodišnjem projektu Comenius školskog partnerstva pod nazivom The Games of Protein, èiji rezultat su bili didaktièki materijali za poduèavanje o istraživanju gena. O ulozi škole u projektu, iskustvima, uèincima i koristima sudjelovanja, razgovarali smo s voditeljicom projekta.
1. Koji su osnovni ciljevi projekta?
Nakon dekodiranja ljudskog genoma u travnju 2003., poèinje nova revolucija u istraživanju gena, proteina, tzv. proteomika. Dosadašnji rezultati istraživanja u proteomici puno obeæavaju, posebno u medicini i to u terapiji karcinoma i kardiovaskularnih bolesti.
Kako je tema projekta proteomika – znanost o istraživanju gena, cilj je bio osim upoznavanja drugih kultura i stranog jezika, zajednièka izrada nastavnih modula za pouèavanje proteomike te izrada didaktièkog materijala za pouèavanje. Tijekom izvedbe projekta, uèenici i nastavnici imali su moguænost izvedbe ekperimenta elektroforeze, upoznavanje s labaratorijskim vježbama i opremom.
2. Što se radili unutar projekta (koje su bile aktivnosti)?
Škole partneri na ovom projektu "Games of Protein", pristupili su izradi posebnih nastavnih modula za podruèje istraživanja gena - proteomike. Moduli sadržavaju teoriju i praktièni dio, a izraðeni su kako na susretima nastavnika, tako i na susretima nastavnika i uèenika, pri izvedbi eksperimenata. Moduli su prevedeni na materinje jezike škole sudionika tako da bi se mogli koristiti u školi na edukacijskim skupovima za nastavnike. Na taj naèin su se rezultati projekta mogli upotrijebiti izvan škola partnera.
Znanje steèeno na projektu omoguæilo je školama formiranje struènih skupina za proteomiku unutar svojih škola. Ono što posebno treba istaknuti je je izrada psebnog DVD na kojem se vide praktiène vježbe izvedene tijekom projekta. Multimedijalni DVD sastoji se od protokola eksperimenta, video-digitalnih faza izvedbe projekta, kao i sve informacije o eksperimentima i podruèja proteomike.
3. Možete li navesti neku od specifiènosti/zanimljivosti vašeg projekta?
Tijekom ovog projekta pristupili smo neèemu novom, a to je usavršavanje uèenika mentora. Naime, za svaki skup uèenika i nastavnika, pri izvedbi pokusa, iz škole partnera, dolšlo je po 2 uèenika ranije i pripremali su se biti mentori pri izvedbi praktiènih vježbi svojim kolegama.
Tijekom izvedbe projekta, posebno na skupovima nastavnika i uèenika, izvodili su se praktièni pokusi iz podruèja proteomike. Na prvom skupu u Pforzheimu, odreðivala se molekularna masa GFP proteina elektroforezom, na drugom u Hamburgu in vitro genska ekspresija i struktura antigena-antitijela ovisno o okolišu, a u Granadi tema je bila purfikacija proteina iz proteinske kombinacija. Svi eksperimenti s naputcima izvedbe objedinjeni su na DVD, koji sadrži i module za pouèavanje ovog dijela proteomike.
Projekt su snažno podržale kako farmaceutska industrija, tako i druge znanstvene institucije. Svi sudionici projekta nisu samo puno nauèili o proteomici, nego i proširili svoje zanje stranog jezika i upoznali druge kulture.
4. Imate li neku poruku za svoje kolege/uèenike? Zašto sudjelovati u ovakvim aktivnostima?
Comenius projekti su izvrsna prilika za nastavnike i uèenika da nauèe nešto novo, posebno kada se radi o dobro opremljenim školama i labaratorijama, što našim školama nedostaje. No, treba pomno planirati broj odlazaka, dobro pripremiti uèenike i nastavnike, te primjenti nauèeno u nastavi.