Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta (MZOS) - profesionalno usmjeravanje u obrazovnom sustavu
Usmjeravanje, voðenje i savjetovanje u podruèju odgoja i obrazovanja u Republici Hrvatskoj provodi se prema postojeæim nacionalnim strateškim dokumentima, zakonima i provedbenim propisima. Struèni suradnici i nastavnici imaju zakonski utemeljene obveze i prava u podruèju struènog usavršavanja osobito iz komunikacijskih, organizacijskih, psihoterapijskih znanja i vještina potrebnih za ovu vrstu usluga. Obrazovni sustav koristi i druge dionike za potrebe usluga profesionalnog usmjeravanja poput roditelja uèenika i Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (HZZ). Roditelji sudjeluju kroz roditeljske sastanke, Vijeæe roditelja u osnovnim i srednjim školama, radom u školskim odborima i ukljuèujuæi se u diskusije na forumu koje povremeno organizira MZOS.
Profesionalno usmjeravanje u školama najèešæe se provodi putem pojedinaènih razgovora u svrhu prikupljanja podataka o uèenikovim interesima, sposobnostima, vještinama i teškoæama, u okviru rada struènih suradnika pedagoga.
Obrazovni sustav koristi usluge Hrvatskog zavoda za zapošljavanje koje su usmjerene na pružanje pomoæi uèenicima i mladim ljudima (studentima). HZZ tako, na primjer, provodi brojne aktivnosti za uèenike s teškoæama u razvoju i sa zdravstvenim teškoæama, s neodluènim uèenicima, onima koji žele promijeniti obrazovni program, a u suradnji sa školama kontinuirano provodi identifikaciju darovitih uèenika. Navedene aktivnosti mogu biti primjenjive za sve uèenike, ali i za druge mlade i odrasle korisnike. Neke od aktivnosti koje HZZ provodi prema navedenim ciljnim skupinama u obrazovanju su: primjena anketa o profesionalnim namjerama uèenika, profesionalno informiranje i savjetovanje, pomoæ studentima u procjeni vlastitih radnih i osobnih moguænosti, radionice s ciljem stjecanja vještina aktivnog traženja posla i druge.
Profesionalno usmjeravanje u obrazovanju - Strateški dokumenti
Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi
Informacije o profesionalnom usmjeravanju u obrazovnom sustavu mogu se naæi i u Zborniku radova „80 godina cjeloživotnog profesionalnog usmjeravanja u Republici Hrvatskoj:Novi izazovi i pristupi“, u tekstu „Profesionalno usmjeravanje u obrazovnom sustavu“ autorice Mihaele Dubravac Šigir (str.19) u kojem se citiraju relevantni dijelovi Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, vezani uz profesionalno usmjeravanje u obrazovanju koje i mi ovdje prenosimo:
„U Zakonu o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, meðu ciljevima i naèelima odgoja i obrazovanja nalazimo izmeðu ostalih i uporišta za izvršenje poslova profesionalnog usmjeravanja:
Èlanak 4.
-
osigurati uèenicima stjecanje temeljnih (opæeobrazovnih) i struènih kompetencija,
-
osposobiti ih za život i rad u promjenjivom društveno-kulturnom kontekstu prema zahtjevima tržišnog gospodarstva, suvremenih informacijsko-komunikacijskih tehnologija i znanstvenih spoznaja i dostignuæa,
-
osposobiti uèenike za cjeloživotno uèenje,
-
obrazovanje u školskoj ustanovi temelji se na decentralizaciji u smislu poveæanja ovlaštenja i odgovornosti na lokalnoj i podruènoj (regionalnoj) razini,
-
odgojno-obrazovna djelatnost u školskoj ustanovi temelji se na partnerstvu svih odgojno-obrazovnih èimbenika na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini“.
(Profesionalno usmjeravanje u obrazovnom sustavu, Mihaela Dubravac Šigir, Zbornik radova „80 godina cjeloživotnog profesionalnog usmjeravanja u Republici Hrvatskoj:Novi izazovi i pristupi“, str. 19)
Nacionalni okvirni kurikulum
Nacionalni okvirni kurikulum za predškolski odgoj i obrazovanje te opæe obvezno i srednjoškolsko obrazovanje u osnovnoj i srednjoj školi utvrðuje vrijednosti, naèela, opæeobrazovne ciljeve i ciljeve pouèavanja, koncepciju uèenja i pouèavanja, pristupe pouèavanju, obrazovne ciljeve po obrazovnim podruèjima i predmetima definirane ishodima obrazovanja, odnosno kompetencijama te vrednovanje i ocjenjivanje.
U okviru svojih ciljeva Nacionalni okvirni kurikulum izmeðu ostaloga zahtijeva i potrebu osiguranja stjecanja opæeobrazovnih i strukovnih kompetencija te ih osposobljavanja za život i rad u promjenjivu društveno-kulturnom kontekstu prema zahtjevima tržišnog gospodarstva.
Kontakt: infokurikulum@mzos.hr
HNOS - škola po mjeri uèenika
S ciljem razvijanja "škole po mjeri uèenika" izraðen je Hrvatski nacionalni obrazovni standard kao osnova za promjene u programiranju i naèinu rada u osnovnom školstvu. HNOS uvodi rastereæenje uklanjanjem suvišnih obrazovnih sadržaja, suvremeni naèin pouèavanja temeljen na istraživaèkoj nastavi, samostalnom i skupnom radu te primjenjivom znanju i vještinama.
Kontakt: HNOS@mzos.hr
Više informacija o profesionalnom usmjeravanju u obrazovnom sustavu:
Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta
Donje Svetice 38
10000 Zagreb
http://public.mzos.hr