Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta (MZOS) - profesionalno usmjeravanje u obrazovnom sustavu
Usmjeravanje, vođenje i savjetovanje u području odgoja i obrazovanja u Republici Hrvatskoj provodi se prema postojećim nacionalnim strateškim dokumentima, zakonima i provedbenim propisima. Stručni suradnici i nastavnici imaju zakonski utemeljene obveze i prava u području stručnog usavršavanja osobito iz komunikacijskih, organizacijskih, psihoterapijskih znanja i vještina potrebnih za ovu vrstu usluga. Obrazovni sustav koristi i druge dionike za potrebe usluga profesionalnog usmjeravanja poput roditelja učenika i Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (HZZ). Roditelji sudjeluju kroz roditeljske sastanke, Vijeće roditelja u osnovnim i srednjim školama, radom u školskim odborima i uključujući se u diskusije na forumu koje povremeno organizira MZOS.
Profesionalno usmjeravanje u školama najčešće se provodi putem pojedinačnih razgovora u svrhu prikupljanja podataka o učenikovim interesima, sposobnostima, vještinama i teškoćama, u okviru rada stručnih suradnika pedagoga.
Obrazovni sustav koristi usluge Hrvatskog zavoda za zapošljavanje koje su usmjerene na pružanje pomoći učenicima i mladim ljudima (studentima). HZZ tako, na primjer, provodi brojne aktivnosti za učenike s teškoćama u razvoju i sa zdravstvenim teškoćama, s neodlučnim učenicima, onima koji žele promijeniti obrazovni program, a u suradnji sa školama kontinuirano provodi identifikaciju darovitih učenika. Navedene aktivnosti mogu biti primjenjive za sve učenike, ali i za druge mlade i odrasle korisnike. Neke od aktivnosti koje HZZ provodi prema navedenim ciljnim skupinama u obrazovanju su: primjena anketa o profesionalnim namjerama učenika, profesionalno informiranje i savjetovanje, pomoć studentima u procjeni vlastitih radnih i osobnih mogućnosti, radionice s ciljem stjecanja vještina aktivnog traženja posla i druge.
Profesionalno usmjeravanje u obrazovanju - Strateški dokumenti
Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi
Informacije o profesionalnom usmjeravanju u obrazovnom sustavu mogu se naći i u Zborniku radova „80 godina cjeloživotnog profesionalnog usmjeravanja u Republici Hrvatskoj:Novi izazovi i pristupi“, u tekstu „Profesionalno usmjeravanje u obrazovnom sustavu“ autorice Mihaele Dubravac Šigir (str.19) u kojem se citiraju relevantni dijelovi Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, vezani uz profesionalno usmjeravanje u obrazovanju koje i mi ovdje prenosimo:
„U Zakonu o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, među ciljevima i načelima odgoja i obrazovanja nalazimo između ostalih i uporišta za izvršenje poslova profesionalnog usmjeravanja:
Članak 4.
-
osigurati učenicima stjecanje temeljnih (općeobrazovnih) i stručnih kompetencija,
-
osposobiti ih za život i rad u promjenjivom društveno-kulturnom kontekstu prema zahtjevima tržišnog gospodarstva, suvremenih informacijsko-komunikacijskih tehnologija i znanstvenih spoznaja i dostignuća,
-
osposobiti učenike za cjeloživotno učenje,
-
obrazovanje u školskoj ustanovi temelji se na decentralizaciji u smislu povećanja ovlaštenja i odgovornosti na lokalnoj i područnoj (regionalnoj) razini,
-
odgojno-obrazovna djelatnost u školskoj ustanovi temelji se na partnerstvu svih odgojno-obrazovnih čimbenika na lokalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini“.
(Profesionalno usmjeravanje u obrazovnom sustavu, Mihaela Dubravac Šigir, Zbornik radova „80 godina cjeloživotnog profesionalnog usmjeravanja u Republici Hrvatskoj:Novi izazovi i pristupi“, str. 19)
Nacionalni okvirni kurikulum
Nacionalni okvirni kurikulum za predškolski odgoj i obrazovanje te opće obvezno i srednjoškolsko obrazovanje u osnovnoj i srednjoj školi utvrđuje vrijednosti, načela, općeobrazovne ciljeve i ciljeve poučavanja, koncepciju učenja i poučavanja, pristupe poučavanju, obrazovne ciljeve po obrazovnim područjima i predmetima definirane ishodima obrazovanja, odnosno kompetencijama te vrednovanje i ocjenjivanje.
U okviru svojih ciljeva Nacionalni okvirni kurikulum između ostaloga zahtijeva i potrebu osiguranja stjecanja općeobrazovnih i strukovnih kompetencija te ih osposobljavanja za život i rad u promjenjivu društveno-kulturnom kontekstu prema zahtjevima tržišnog gospodarstva.
Kontakt: infokurikulum@mzos.hr
HNOS - škola po mjeri učenika
S ciljem razvijanja "škole po mjeri učenika" izrađen je Hrvatski nacionalni obrazovni standard kao osnova za promjene u programiranju i načinu rada u osnovnom školstvu. HNOS uvodi rasterećenje uklanjanjem suvišnih obrazovnih sadržaja, suvremeni način poučavanja temeljen na istraživačkoj nastavi, samostalnom i skupnom radu te primjenjivom znanju i vještinama.
Kontakt: HNOS@mzos.hr
Više informacija o profesionalnom usmjeravanju u obrazovnom sustavu:
Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta
Donje Svetice 38
10000 Zagreb
http://public.mzos.hr